top of page
Mari Oksanen

Logo edullisesti - tunnethan tekoälyllä tuotetun logon haasteet?

Uudelle yritykselle yleensä halutaan logo edullisesti, sillä kassassa ei vielä ole rahaa. Aivan ilmaiseksi sitä ei kuitenkaan saa edes tekoälypalveluista. Niissä pääset yleensä kyllä luomaan logoa maksutta, mutta joudut maksamaan jotain, jotta saat logon palvelusta itsellesi. Osa palveluista velottaa myös kuukausimaksua. Miten siis voit saada logon edullisesti ja toisaalta, mikä käy halvasta ensivaikutelmastaan huolimatta kalliiksi?


Tässä artikkelissa etsimme ratkaisua siihen miten saisit logon yrityksellesi järkevin keinoin ja vältät tyypilliset ja kalliiksi käyvät sudenkuopat, joilla monen yrityksen polku on miinoitettu.


Logon voi tehdä edullisesti tekoälyllä, mutta siinä on puutteensa. Tunnetko jo ne? Toedätkö miten saisit logon edullisesti muuten?
Logo edullisesti tekoälyllä - vai olisiko fiksumpaa - ja pidemmässä juoksussa myös edullisempaa - käyttää asiantuntijaa apuna?


Mikä logo on ja miksi se on tärkeä

Käydään ensin läpi logon määritelmää sekä riskit ja epäkohdat, jotka sinun on tärkeä huomioida ennen kuin alat tekemään logoa logogeneraattorilla.


Logo on yrityksesi tai tuotteesi nimen tarkoin määritelty graafinen esitystapa, joka koostuu

  1. tekstiosasta (ammattikielessä logotyyppi) ja

  2. kuvallisesta elementistä (ammattikielessä liikemerkki)

  3. tai vain toisesta niistä.


Logon merkitys brändin rakentamisessa on valtava. Se on kuin yrityksen kasvot, jotka kertovat tarinaa arvoista ja tyylistä visuaalisesti. Logon avulla voidaan välittää asiakkaille tunteita ja ja erottua kilpailijoista. Laadukas logo on siis avainasemassa brändin rakentamisessa. Mutta onko laadukas logo edullisesti saatavilla?


Tekoälyllä logo edullisesti - vai käykö se sittenkin kalliiksi?


Tekoälytyögeneraattoreita, joilla voit tehdä logon ovat mm. Midjourney, DALL-E, Looka, Tailor Brands, Namecheap’s Logo Maker, Logocreator.ai. Vaikka AI-logogeneraattoreista voi saada logon halvalla, niiden käyttöön liittyy merkittäviä haasteita ja riskejä:


1. Tekoälyn ohjaus vaatii osaamista

Tekoäly on loistava apuväline, mutta onnistuaksesi sen avulla logon suunnittelussa, sinun pitäisi osata:

  • Ymmärtää oman brändisi perusta, eli tietää mitä logo, ja muut visuaaliset elementit, ilmentävät?

  • Ymmärtää ero hyvän ja huonon logon välillä.

  • Kirjoittaa hyvä prompti, eli kehote, ohjataksesi tekoälyä haluamaasi lopputulokseen.


Jos et ole perehtynyt logon (ja visuaalisen ilmeen) suunnitteluun ja siihen mitä kaikkea siinä on otettava huomioon, riski epäonnistua on todellinen.


2. Luovuuden puuttuminen

Erottuvuuden saavuttaminen vaatii logon suunnittelijalta perusteellisen ymmärryksen kohderyhmästäsi, toimialastasi, symboliikasta, metaforista ja valitsemasi markkinan kulttuurisista vivahteista. Kun tällainen ymmärrys yhdistetään luovuuteen, saadaan aidosti erottuva lopputulos aikaiseksi.


Tekoälyltä puuttuu kyky kriittiseen ajatteluun ja kyky keksiä jotain todella ainutlaatuista ja mieleenpainuvaa. AI-generaattorit nojaavat kirjaimellisesti kehotteeseesi.


3. Logon tiedostomuoto tuo haasteita suurennettaessa

Yksi suurimmista ongelmista tekoälygeneraattoreilla luoduissa logoissa on tiedostomuoto.


AI-generaattorit luovat kuvia pikseleistä. Siksi ne ovat tiedostomuodoltaan sellaisia, jotka muuttuvat pikselimössöksi, kun niitä suurennetaan.  Näitä tiedostomuotoja ovat jpg. ja png. Tällöin logoa voi käyttää isossa koossa lähinnä Minecraftin maailmassa. Ne eivät yksinkertaisesti ole käyttökelpoisia isommassa koossa, kuten auton tarroituksessa, kylteissä, julisteessa tai erilaisissa painotuotteissa. Täsmälleen sama haaste saattaa tulla eteen, jos teetät logon ihmisellä, jolla ei ole ammattitaitoa logon suunnitteluun, eikä hän siksi ymmärrä mitä tarvitaan ja missä muodossa.


On ensiarvoisen tärkeää, että saat logosi png:n lisäksi myös vektorimuodossa (.eps-, .ai- tai .svg). Tämän tyyppisiä kuvia voidaan suurentaa valtaviksi laadun siitä kärsimättä, ja näitä tarpeita tulee lähes jokaiselle yritykselle. Saatatkin joutua varsin pian tilaamaan uuden logon


4. Tavaramerkkiongelmat

Tavaramerkkisymboli ’®’ tai ’™’ rekisteröiminen on hyvä tapa suojata logo. Tämä estää muita yrityksiä tai brändejä kopioimasta ja käyttämästä logoasi. AI-logot eivät voi saada tavaramerkkisuojaa seuraavista syistä:

  • Tekoäly muodostaa logon yhdistelemällä kuvia, jotka on hankittu eri puolilta verkkoa. Siksi ei ole mahdollista todistaa, että sen luoma logo olisi ainutlaatuinen. Se voi olla käytössä myös jollain toisella yrityksellä.

  • Tekijänoikeussuoja koskee vain ihmisten luomuksia. Tekoäly ei ole ihminen, joten tekijänoikeuksien suhteen joutuu heittämään pyyhkeen kehään.


5. Rajoitetut muokkausmahdollisuudet

Saatat joku päivä kehittää brändiäsi ja haluta muokata logoa siinä samalla. Voit esimerkiksi haluta vaihtaa värejä tai vaikka tehdä väliaikaisia muutoksia (esimerkiksi tukeaksesi jotain ihmisryhmää tai tapahtumaa kuten Pride tai ukrainalaiset). AI:n kanssa logon hienosäätäminen ei onnistu ainakaan niin kätevästi kuin ihmisen kanssa.


6. Kokonaisuuden huomioiminen

Logogeneraattorista saat logon. Erottuva visuaalinen ilme pitää kuitenkin sisällään paljon muutakin. Kun tilaat logon ihmiseltä (tai suunnittelet sen itse vaikkapa Kreekreen valmennuksessa) pakettiin tyypillisesti sisältyy koko ilmeen suunnittelu ja usein myös muutamat mallipohjat, joilla pääset pitkälle. Jos suunnitellaan pelkkä logo edullisesti tai kalliisti, päädytään usein visuaalisesti sekavaan kokonaisuuteen, jossa verkkosivut näyttävät eriltä kuin somekanavat tai myyntiesitykset. Näin yritys menettää kykynsä erottua - eikä sitä mahdollisuutta ei kannata menettää.


Logo edullisesti itse asiantuntijan ohjaamana

Kuten huomaat, tekoälyllä tehtyihin logoihin liittyy merkittäviä haasteita ihan perusasioihin, kuten luovuuteen, käyttökelpoisuuteen ja suojaamiseen liittyen. Ei kuitenkaan pidä sännätä päätelmään, että ihminen on aina parempi ratkaisu. Ihmisissä on nimittäin eroa. Vaikka jollain tutullasi olisi visuaalista silmää, hän ei välttämättä ymmärrä logosuunnittelun lähtökohtia, visuaalisen ilmeen osuutta brändin rakentamisen kokonaisuudessa tai niinkin tylsää asiaa kuin tiedostomuotoja. Tuolloin hänen tuotoksensa ei välttämättä ole tekoälyn tuotosta parempi.


Mitä siis tehdä? Miten saada logo edullisesti yritykselle?


Logo edullisesti pitkällä tähtäimellä

Suosittelen ensisijaisesti hankkimaan logon ja koko visuaalisen ilmeen asiantuntijalta - jos se suinkin on sinulle taloudellisesti mahdollista. Osaajien aikaa ei kuitenkaan saa ilmaiseksi ja siihen on hyvä syy. Visuaalinen ilme on merkittävä osa yrityksesi rakentamista. Siihen kannattaa panostaa. Ja pitkällä tähtäimellä asiaan panostaminen voi käydä edullisemmaksi, sillä luot alusta saakka uskottavaa mielikuvaa yritystoiminnastasi.


Logo edullisesti lyhyellä tähtäimellä - valmennuksessa

Jos logon tilaaminen ammattilaiselta ei kerta kaikkiaan ole mahdollista ja jos sinulla on visuaalista silmää ja luovuutta, hyvä vaihtoehto on osallistua visuaalisen ilmeen luomiseen keskittyvään kurssiin tai työpajaan ja tehdä itse, asiantuntijan tukemana.


Ota rohkeasti yhteyttä! Varataan aikaa ja jutellaan yhdessä, mikä olisi paras lähestymistapa juuri sinulle ja yrityksellesi!




Comments


bottom of page