5 syytä miksi luovuuden tukeminen markkinointitiimin johtamisessa on liiketoiminnallisesti elintärkeää
- Mari Oksanen
- 10 tuntia sitten
- 2 min käytetty lukemiseen

Luovuus on pitkään datan ja tehokkuusajattelun jääpinnan alle jäänyt aarre. Niin kauan, kun markkinointitiimissä on yksikin ihminen, luovuuden aarre olisi syytä kaivaa ylös ja ottaa aktiiviseen käyttöön. Sama oli todettu Sanoman markkinoinnin trendeistä kertovassa artikkelissa. Luovuudella en tarkoita pelkkää taiteellisuuteen tai luovien konseptien rakentamista vaan paljon enemmän. Tässä artikkelissa käsittelen sitä miksi luovuuden tukeminen markkinointitiimin johtamisessa on tärkeää ja ajankohtaisempaa nyt kuin koskaan.

1 Strateginen markkinointi ja kilpailuetujen rakentaminen
Luvut kertovat menneestä, kilpailuetujen rakentaminen edellyttää eteenpäin katsomista, jotain aivan uutta ja ainutlaatuoista - ja siksi radikaalia luovuutta. Sen avulla rakennetaan strategista markkinointia, uusia kilpailuetuja, joita ei pelkkään peräpeiliin (dataan) tuijottamalla kerta kaikkiaan saada aikaiseksi. Kilpailuetujen kanssa markkinalla on helpompi liikkua kilpailijoiden rinnalle ja ohi, kohti markkinajohtajan paikkaa.
2 Vahvan brändin rakentaminen
Luovuus on keskeinen osa vahvan ja tunnistettavan brändin luomista, aina brändin ytimestä sen ilmentämiseen. Sen lisäksi luovuus sekä mahdollistaa erilaisia tapoja brändin tunnettuuden kasvattamiseen, mikä taas johtaa helpompaan asiakashankintaan tai vahvaan brändiin perustuvaan arvokkaampaan hinnoitteluun. Ja niitä useimmat yritykset janoavat.
3 Markkinoinnin jatkuva kehittäminen
Luova ajattelu mahdollistaa uusien työtapojen, näkökulmien ja lähestymistapojen kehittämisen. Koska markkinointiympäristö muuttuu jatkuvasti, ja luovuus mahdollistaa nopean sopeutumisen uusiin trendeihin, maailmantilanteisiin ja teknologioihin, se on olennainen keino sopeutumiseen ja kehittämiseen.
4 Kiinnostuksen herättäminen ja asiakkaiden sitouttaminen
Luovat markkinointikonseptit herättävät tunteita, erottuvat massasta ja jäävät mieleen. Ne myös rakentavat vahvempia yhteyksiä asiakkaisiin. Mikäli luovuutta tuetaan, luovia markkinointikonsepteja voidaan hyvin kehittää myös inhouse-tiimeissä, niihin ei aina tarvita erillistä toimistoa. Tämä taas voi luoda säästöjä yritykselle. Toisaalta markkinointitoimistoissa on yhtä lailla tärkeää tukea luovuutta, jotta asiakkaille saadaan oikeasti luovia ja erottuvia konsepteja aikaan.
Monessa markkinointitiimissä on kova paine tuottaa sisältöä monessa muodossa. Aina pitäisi löytää uusia ideoita ja tuottaa verkkoon jotain oikeasti arvoa tuovaa, ei vain uudelleen jauhettua ja näennäisesti asiansa ajavaa sisältömöykkyä täyttämään niille varatut rakoset blogissa, vlogissa tai somekanavissa. Luovuuden avulla voidaan luoda sisältöä, joka on viihdyttävää, informatiivista ja jakamisen arvoista.
5 Hyvinvointi ja työn mielekkyys
Luovuus on luonnostaan arvokas inhimillinen ominaisuus, kuten ovat myös esimerkiksi viisaus, ystävällisyys, anteliaisuus, kunnioitus, rehellisyys, rohkeus ja nöyryys. Kun ihmisen erityisvahvuudet pääsevät esiin, työstä tulee mielekkäämpää. Näin ollen luovuus (kuten muutkin ihmisen arvokkaat ominaisuudet) vahvistaa hyvää oloa. Luovuuden näkökulmasta ihmisellä on selkeä rooli, jota tekoälyllä ei voi korvata. Tätä on tärkeä tukea ja tämän tukeminen lisää turvallisuuden tunnetta.
Tutkijoiden (Forgeard ja Kaufman) mukaan luovuuden henkilökohtainen arvo on yksi tärkeimmistä syistä siihen, miksi sitä kannattaa tukea. Mikäli luovuus on tiimin jäsenten ydinarvoja, asian merkitys hyvinvoinnille kasvaa. Tällöin luovuus vaikuttaa siihen, miten ympäristön ja muiden ihmisten kanssa ollaan vuorovaikutuksessa ja miten erilaiset kokemukset ja mahdollisuudet hahmotetaan. Tällaisten ihmisten keskuudessa luovuuden tukeminen johtaa terveempään ja kestävämpään työyhteisöön.
Luovuuden tukeminen markkinointitiimin johtamisessa - kaipaatko asiaan valmennusta?
Kreekree tarjoaa erilaisia luovuusvalmennuksia niin yrityksille kuin yksityishenkilöillekin. Haluamme auttaa mm. markkinointitiimejä kukoistamaan luovuuden avulla niin liiketoiminnan, kunkin tiiminjäsenen yksilöllisen ja tiimin hyvinvoinnin vuoksi. Mikäli kaipaisitte tiimillenne valmennusta asian kehittämiseen, ota rohkeasti yhteyttä niin jutellaan tarpeistanne. Keskustelu ei sido mihinkään.
Comments