top of page
Mari Oksanen

Tunnetko jo markkinoinnin tarvehierarkian ja sen miten punainen lanka rakennetaan?

Liiketoimintasuunnitelma, logo ja nettisivut. Väitän, että tämä on polku, jota moni yrittäjä kulkee. Tämä johtaa markkinoinnin näkökulmasta karikkoon, jossa navigointiin tarvitaan Hannu Hanhen ilmiömäistä tuuria. Ei olekaan ihme, että punainen lanka on usein kadoksissa ja markkinointi tuntuu kaoottiselta tehtäväkentältä, josta ei saa irti niitä tuloksia, mitä siltä haluaisi.


Yllä kuvattu ilmiö on ymmärrettävä ja inhimillinen. Markkinointi vaikuttaa ulospäin paljon yksinkertaisemmalta mitä se on, jolloin syntyy harha siitä, miten kenttää hoidetaan. Markkinoinnin vastaanottajalle näkyvät juurikin ne logot ja nettisivut sekä somepostaukset. Taustalle kätkeytyy kuitenkin massiivinen suunnittelutyö. Markkinointi onkin kuin jäävuori, ja ellei sitä ole tehnyt työkseen, pinnan alle kätkeytyvää isoa ja vaikuttavaa kokonaisuutta on vaikea hahmottaa. Tällöin sen voimaa on haastavaa hyödyntää omassa yrityksessä.


Tässä artikkelissa käydään läpi markkinoinnin iso kuva. Se miten markkinointi rakentuu ja miten asiat asettuvat toisiinsa nähden. Näin saat näkymän jäävuoreen myös pinnan alta ja pystyt hahmottamaan kokonaisuuden karkeassa raekoossa.


Mitä markkinoinnin tarvehierarkia tarkoittaa?


Maslow loi tarvehierarkian, joka rakentuu alhaalta ylöspäin siten, että alhaalla on perustarpeita, joiden tulee olla täytetty ennen kuin seuraavan tason tarpeet nousevat olennaisiksi. Esimerkiksi esteettiset tarpeet eivät nouse tärkeiksi silloin, jos kamppailee sodan keskellä henkiinjäämiseen liittyvien tarpeiden kanssa. Vaikka tämäkin malli on yksinkertaistus ja se on saanut osakseen myös kritiikkiä, se auttaa kuitenkin ymmärtämään ihmistä paremmin.



Mutta mikä on markkinoinnin tarvehierarkia? Markkinoinnin tarvehierarkia kuvaa markkinoinnin piilossa olevien elementtien suhdetta toisiinsa. Jos alempia tarpeita ei ole täytetty, ylempien vaiheiden toteutus yleensä ontuu, punainen lanka katoaa ja tulokset jäävät puuskittaisiksi. Mitä paremmin kukin vaihe on suunniteltu ja sidottu edeltäviin tasoihin, sitä enemmän voimaa saat markkinointiin ja sitä helpompaa työ on.


Loimme mallin helpottamaan markkinoinnin piilossa olevan työn hahmottamista, sillä puutteet tässä vaikeuttavat onnistumista. Tulokset perustuvat tuolloin aivan liikaa tuuriin.


Miten markkinointia kannattaa lähteä rakentamaan?

Käydään seuraavaksi läpi markkinoinnin tarvehierarkian osia alhaalta ylöspäin. Näin saat selkeän kuvan siitä, miten voit lähteä markkinointia suunnittelemaan. Huomaa, että ennen ensimmäistäkään askelta on tärkeää, että liiketoimintasi on asiakaslähtöistä ja tiedät mitä arvoa asiakkaalle tuotat.


1. Brändin rakentaminen

Aivan ensimmäinen porras markkinoinnin tarvehierarkiassa on brändin rakentaminen. Sen avulla kirkastetaan yrityksen ydin ja tunteistetaan se. Brändin rakentaminen ei tarkoita pelkkää logon ja visuaalisen ilmeen, kuten fonttien ja värimaailman suunnittelua. Se sisältää viestinnän konseptoinnin ja luo pohjan sille mitä yritys tai palvelu edustaa ja millainen on sen sielu. Brändin rakentaminen luo punaisen langan, joka nousee esiin ydinviestissä, tavassa ilmaista asioita ja kohdata asiakkaat.


Brändi auttaa sinua erottumaan kilpailijoista ja olemaan tunnistettava. Se myös helpottaa erilaisten materiaalien tuottamista merkittävästi, kun pyörää ei tarvitse aina keksiä uudestaan. Mikäli tämä vaihe ohitetaan, yritys näkyy helposti hajanaisena, tai parhaimmillaankin solahtaa niille syville latu-urille, joita kilpailijat ovat jo pitkään kyntäneet, jolloin erottautumista ei tapahdu.


2. Markkinointistrategia

Kun brändi on rakennettu, on aika siirtyä markkinoinnin tarvehierarkian toiselle askeleelle, eli markkinointistrategian kimppuun. Se määrittelee markkinoinnille isot linjat, tavoitteet, sen mihin panostetaan ja mihin ei panosteta ja sen, mitä on tapahduttava, jotta yrityksen tavoitteisiin päästään. Siinä määritellään yrityksen nykytila, tavoite, johon halutaan mennä, sekä reitti, jolla sinne uskotaan päästävän. Strategia sisältää sekä ymmärryksen nykyhetkestä että vision tulevasta.


Koska markkinointistrategian päälle rakennetaan kaikki muu, siihen on tärkeää satsata kunnolla ajatusta. Mitä paremman strategian rakennat, sitä helpompia ovat seuraavat askeleet. Jos nyt ajattelet, että tämä on vain isoja konserneja koskevaa yläpilvihömppää, voit olla oikeassa tai väärässä. Yksinään tällä ei ole (isollekaan konsernille) arvoa. Mikäli kuitenkin sidot markkinointistrategian tiiviisti seuraaviin vaiheisiin, se on silkkaa voimaa ja karttasi erämaassa vaikka yrityksesi olisi kuinka pieni.


3. Markkinointisuunnitelma

Markkinointisuunnitelma ottaa hypyn kohti konkretiaa ja liimaa strategian seuraavaan steppiin, eli vuosikelloon. Se sisältää yksityiskohtaiset toimenpiteet, aikataulut ja budjetit. Se kertoo, mitä tehdään ja millä aikataululla, jotta yrityksen tavoitteisiin päästään. Markkinointisuunnitelmaan määritellään myös täsmällisiä numeraalisia tavoitteita, joiden kautta isompiin liiketoiminnan tavoitteisiin kuljetaan.


Markkinointisuunnitelma pohjautuu strategisiin valintoihin ja siihen vaikuttavat mm. se, missä vaiheessa elinkaartaan yritys on ja millaisia yrityksen käytettävissä olevat resurssit, kuten aika, raha ja osaaminen, ovat.


4. Markkinoinnin vuosikello

Suuretkaan suunnitelmat eivät ole minkään arvoisia, ellei niitä viedä käytäntöön. Tätä varten markkinointisuunnitelmasta johdetaan vuosikello, joka ohjaa markkinoinnin työtä arjessa. Vuosikellon on syytä olla realistinen, jotta tehtävät tulevat tehdyiksi. Huonoimmat tulokset tehdään uupuneena, eikä yrittäjällä ole siihen kerta kaikkiaan varaa.


Vuosikellon toimenpiteisiin on hyvä merkitä tavoitteet selkeästi. Näin muistat miksi teet mitäkin ja punainen lanka pysyy hyppysissä loppuun saakka. Pilkottujen osatavoitteiden ansiosta pystyt myös havaitsemaan ajoissa mikäli jokin ei toimi ja tarvitaan muutoksia tai lisätoimenpiteitä.


5. Markkinoinnin arkityö

Arjen työhön sisältyy paitsi toimenpiteiden tarkempaa suunnittelua ja toteuttamista, myös tavoitteisiin pääsyn seurantaa ja tulosten analysointia. Tämä auttaa sinua parantamaan juoksuasi kuukausi kuukaudelta ja vuosi vuodelta. Jos säilytät asenteesi avoimena, etenet pienin askelin vakaasti kohti yhä parempia tuloksia.


Vaikka markkinoinnin kenttä tuntuu laajenevan ja liikkuvan jatkuvasti, voit tarvehierarkia-ajatuksen kautta rakentamalla löytää rauhan. Kaikkeen ei tarvitse sännätä mukaan, mutta toisaalta asioita voi kokeilla rohkeasti.


Tarvitsetko tukea yrityksesi markkinoinnin suunnitteluun?

Markkinoinnin tarvehierarkiaan sisältyvät asiat saattavat kuulostaa raskailta ja vaikeilta, mutta Kreekreen työpajoissa ne rakennetaan asia ja päätös kerrallaan, ohjatusti. Isot yritykset käyttävät markkinoinnin suunnitelmalliseen rakentamiseen kymmeniä tuhansia euroja ja satsauksessa on aidosti järkeä, sillä se tuo voimaa markkinointiin. Koska pienen yrittäjän markkinointibudjetti ei tähän yleensä taivu, työpaja on hyvä ja kustannustehokas vaihtoehto tason nostoon ja sitä kautta kasvun rakentamiseen -lopulta myös sen markkinointibudjetin kasvattamiseen.


Mikäli kaipaat apua markkinointisuunnitteluun, voit


Jos taas haluaisit apua brändin rakentamiseen, voit


Ota rohkeasti yhteyttä niin tutustutaan ja jutellaan yrityksesi tarpeista!




Comments


bottom of page